Bugün genellikle pek yazmadığım türden bir habere yer vereceğim. 3M'in servisleri arasına kattığı VAS (Visual Attention Service), bir resimde, dikkat çeken alanların neler olduğunu yazılımsal olarak tespit edebiliyor.


Özellikle ürün ve ambalaj tasarımı yapanlar için gerçekten işleri ciddi oranda kolaylaştıracak (ve büyük ihtimalle ucuzlaştıracak) bir yöntem. Sistem henüz beta üyelik kabul ediyor, ücretlendirmesi belli değil. Hazırladığınız bir ürün görselinin, kullanıcılar tarafından nasıl algılandığını anketlerle tespit etmek pahalı olacağı gibi objektif sonuçlar elde etmek de çok mümkün olmayacaktır. VAS'ın kullandığı bilimsel teknikler, kişilerin istemli veya istemsiz olarak dikkatini çeken bölgeleri algılayabiliyor. VAS ile ilgili genel bilgiyi: http://www.3m.com/VAS adresinden alabilirsiniz. Beta üyelik için de https://vas.3m.com/Account/Register adresini kullanabilirsiniz.

3M'in kendi sitesindeki tanıtım ve teknoloji anlatım yazısına (güzel görseller kullanılmış) buradan ulaşabilirsiniz.

Gelelim denemelere. Bir deneme hesabı oluşturup bir kaç deneme yaptım. Öncelikle ortağımın somon füme firması Delicco'nun bir ürün ambalajını test ettim.

Yüklediğim görsel:

Dikkat çeken bölgeler (sıcaklık analizi):

Odak noktaları:

Her ne kadar tasarım uzmanı olmasam da sonuçların pek iç açıcı olmadığını düşünüyorum. Sıcaklık analizi, tasarımdaki kuşakların daha fazla dikkat topladığını ve logo/ürün gibi ana noktaları dikkatten kaçırdığını gösteriyor.
Odak noktası analizi ise biraz daha iyi, en azından logoya yakın bir bölge tek odak noktası ambalajda...

Daha sonra daha bildik tasarımlarla bir deneme yapmayı düşündüm ve Coca-Cola'nın bir tasarımını denedim. Gerçekten tasarımın ne kadar önemli olduğunu fark edip, aşağıdaki detaylarla şaşıracaksınız :)

Yüklediğim görsel:

Dikkat çeken bölgeler (sıcaklık analizi):

Odak noktaları:

Sıcaklık analizinin tamamen logo üzerine yayıldığını görebiliyoruz. Odak noktlar da tamamen logo üzerine yayılmış ve neredeyse logonun tamamını kaplamış durumda. Delicco tasarımında olduğu gibi burada da dikkat çeker gibi görünen kuşaklar olmasına rağmen kişinin dikkatini cezbetmediğini açıkça görebiliyoruz. Ve bence bu Coca-Cola tasarımının başarısının sırrı, sıcaklık dağılımda da belli olan ve odak analizinde de 4 numaralı odağa sahip olan bardağın üstünden görünen buz. Herhalde Coca-Cola'nın vurgulamak isteyebileceği en önemli unsurlardan biri bu görselde ve bunu başarmışlar. Tasarımda sadece Coca-Cola Classic yazıları ve buz ilgi ve odak noktası.

3M ürününün bilimsel tabana dayandığını belirtiyor ve bu konuda iddialı. Her ne kadar ürün henüz beta sürecinde olsa da bana gerçekten başarılı geldi. Ücretlendirmesine bağlı olarak ürünlerini ve paketlerini konumlandırmayı deneyen firmalar için çok başarılı bir çözüm olabileceği kanısındayım...

Copyright Ali INAL ©2009 - Creative Commons Licence
preload preload preload

Taşındık!


Ali's Surprisingly Web blog'u, artık yeni, güçlü ve daha esnek altyapısıyla yeni adresinden yayın yapıyor. Yeni adresimiz: http://surprisingly.web.tr. Bu eski blog sayfalarındaki bütün içerik, yeni blog altyapısına da taşındı. Arzu ederseniz sizi yeni blog'umda ağırlamak isterim.
Yeni blog'a gitmek istiyorum Bu sayfayı okumak istiyorum

We've Moved!


Ali's Surprisingly Web Blog is now serving from a new, stronger and flexible system with a brand new address. Our new address: http://surprisingly.web.tr. Also we've migrated all old content from this blog to our new blog. If you wish, I want to welcome yo to my new blog.
I want to visit new blog I want to stay and read this page